Aktualitások

CÉLUNK A NAPRAKÉSZ TÁJÉKOZTATÁS

Szeptember végéig tart a szankciómentes időszak

A NAV meghatározott feltételek fennállásakor nem szab ki mulasztási bírságot, ha az adóalany a 2020. július 01. és 2020. szeptember 30. közötti időszakban a számlaadat-szolgáltatási kötelezettségét nem, vagy nem megfelelően teljesíti.

2020. július 1-jétől változtak az áfatörvény[1] számlaadat-szolgáltatási kötelezettségre vonatkozó szabályai, megszűt a 100 ezer forint áfatartalomra vonatkozó korábbi értékhatár. Minden olyan számláról adatot kell szolgáltatni a NAV részére, amit egy adóalany egy másik belföldi adóalanynak, belföldön teljesített[2] ügyletről (kivéve a Közösségen belüli termékértékesítést) bocsát ki, a számla áthárított áfatartalmától függetlenül. A befogadott számlákat érintően az adatszolgáltatás abban az esetben, illetve akkor terheli az adóalanyt, ha és amikor az adómegállapítási időszakról teljesítendő bevallásában az ügylet teljesítését vagy az előleg megfizetését tanúsító számla alapján adólevonási jogot gyakorol.

Tekintettel arra, hogy a COVID-19 járvány miatt bevezetett veszélyhelyzet idején elrendelt szigorú korlátozások jelentősen akadályozták az adózókat az új jogszabályi kötelezettségre történő felkészülésben, a NAV szankciómentességet biztosít a számlaadat-szolgáltatási kötelezettségüket nem, vagy nem megfelelően teljesítők részére a 2020. július 01. és 2020. szeptember 30. közöttiidőszakban.

Az átmeneti időszak módot ad a számlázó programok elmaradt fejlesztésének befejezésére és a kiterjesztett számlaadat-szolgáltatási kötelezettség mielőbbi teljesítésére. Lehetőséget biztosít - főképpen - az újonnan kötelezetti körnek, hogy letöltse a NAV ingyenes Online Számlázó programját, vagy más módon szervezze meg az adatszolgáltatási kötelezettségét.

A NAV a fent meghatározott időszakban nem alkalmaz szankciót azokkal az adózókkal szemben, akik az alábbi kötelezettségeiket nem teljesítik maradéktalanul:

  • adatszolgáltatás a 100 ezer forint áthárított adót el nem érő bejövő számlákról,
  • adatszolgáltatás a 100 ezer forint áthárított adót el nem érő kimenő számlákról,
  • a kibocsátástól számított 4 napon belüli adatszolgáltatás a 100 ezer forintot elérő vagy meghaladó, de az 500 ezer forintot el nem érő áfatartalmú kézi számlákról, amennyiben az adatszolgáltatás a kibocsátást követő 5 napon belül megtörténik.

A felsoroltak szerint mentesül a szankció alól a 100 ezer forint áthárított áfatartalmat el nem érő számlákról teljesítendő adatszolgáltatás tekintetében az az adóalany is, akinek már

2020. július 1. előtt is keletkezett számlaadat-szolgáltatási kötelezettsége.

A számlakibocsátó adóalanyok közül azok, akiknek eddig nem keletkezett online számlaadat-szolgáltatási kötelezettsége, kizárólag akkor mentesülnek a szankció alól, ha legkésőbb az adatszolgáltatási kötelezettséggel érintett első számla, számlával egy tekintet alá eső okirat (módosító, érvénytelenítő számla) kiállításának napjáig regisztrálnak a NAV Online Számla rendszerében.

A regisztrációra vonatkozó bővebb információ a következő weboldalon található: https://onlineszamla.nav.gov.hu/tajekoztatas_a_regisztraciorol.

A regisztráció a https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start weboldalon végezhető el, ahol egy kisfilm is segíti az Online Számla rendszerbeli regisztrációs folyamatot.

[Pénzügyminisztérium PM/10958-4/2020. - NAV Központi Irányítás 2476318857]

[1] Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény.

[2] Azt, hogy az ügylet belföldön teljesített-e, az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény előírásai alapján kell megállapítani.

/https://www.nav.gov.hu/nav/ado/afa/Szeptember_vegeig_tar20200617.html/

Január elsejétől a NAV-nál is kötelező a cégkapu

Kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a NAV-nál jövőre a vállalkozások. Az egyéni vállalkozóknál nem lesz változás, ők továbbra is az ügyfélkaput, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó (KÜNY, köznyelven ügyfélkapus) tárhelyet használhatják.

A gazdálkodó szervezetek idén adóügyekben a NAV-nál már elektronikus kapcsolattartásra és ügyintézésre kötelezettek. Az év végéig képviselőik még használhatják a KÜNY (köznyelven ügyfélkapus) tárhelyet is. Jövőre azonban az ügyfelek - egyéni vállalkozók és hivatali tárhellyel rendelkezők kivételével - az adóügyek elektronikus intézésére kizárólag cégkaput használhatnak, ami alkalmazható többek között a NAV-val való elektronikus kapcsolattartásra, a bevallások beküldésére, hivatalos dokumentumok letöltésére. A NAV, küldeményeit ugyancsak a cégkapun át küldi.

A cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott ügyfélkapu (új nevén KÜNY tárhely) felépítésével. A dokumentum feltöltése, letöltése és tartós tárba helyezése azonos logikával működik. A cégkapun kezelhetők a hozzáférési jogosultságok és elvégezhetők az egyes, cégkapu használatához kapcsolódó beállítások. A cégkapus kommunikáció teljes egészében kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést.

A gazdálkodó szervezeteknek - egyéni vállalkozókat kivéve - a cégkapu használatához csupán regisztrálniuk kell, amit a szervezet képviseletére jogosult természetes személy kezdeményezhet. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató a https://cegkapu.gov.hu oldalon érhető el.

A NAV az érintett gazdálkodó szervezeteket azzal is segíti, hogy a képviselőiket tájékoztatja a legfontosabb tudnivalókról, saját személyes tárhelyükre kihelyezett levélben. Tájékoztatást az a képviselő kap, akinek az érintett gazdálkodó szervezetnél a NAV által nyilvántartott képviseleti joga van.

Az egyéni vállalkozók esetében az adóügyek intézésében nem lesz változás, hiszen számukra továbbra is az ügyfélkapu, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely szolgál az elektronikus kommunikációra. Mindehhez csak ügyfélkapus regisztrációra vagy tárhelyszolgáltatást is magában foglaló e-személyi igazolványra van szükség.

GDPR

Adatvédelem

2018. május 25-től lép életbe az Európai Unió új Általános Adatvédelmi Rendelete, azaz a GDPR (General Data Protection Regulation, hivatalos honlapja ITT). Az új rendeletre érdemes felkészülni, mert egy esetleges ellenőrzés után a maximális kiróható büntetés 20.000.000 € vagy az évi teljes értékesítés 4%-a. Rendelkezéseit minden EU-n belül személyes adatot kezelő vagy feldolgozó cégnek meg kell valósítania.

https://www.emailmarketing.hu/rovid-osszefoglalo-a-gdpr-rol/

https://ec.europa.eu/justice/smedataprotect/index_hu.htm

Bankjegycsere

2018.04.24

2018. március 1-től fizethetünk a megújított 1000 forintos címlettel.

Változnak a magánszemélyek ingatlanértékesítésből származó jövedelmének felhasználásával kapcsolatos adószabályok

Az iskolakezdési támogatást 2017-ben a tanévkezdést megelőző 60-ik naptól adható az év végéig.

Grannus Kft. 1203 Budapest, Török Flóris u. 2/A. +36-1-4215932
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el